Mówi się, że największą siłą dysponuje prostota- często pomijana i niedostrzegana, ale jednak najwierniejsza towarzyszka. Jest z nami na każdym kroku. Jest inspiracją artystów, projektantów oraz (co najważniejsze) szefów kuchni. Tam gdzie inni poszukują na siłę weny twórczej, tworząc przesycone dzieła często brakuje pasji. Zbyt wiele awangardy psuje efekt końcowy, w rezultacie odstręczając od gotowego produktu. A wystarczyła szczypta wyrafinowania i ogólnodostępne składniki, aby nasze nieskomplikowane dzieło zachwycało.

Jedzenie na zawołanie

Pięknie jest opowiadać temu podobne banały, jednak stworzenie czegoś wspaniałego dla niektórych wcale nie musi być tak oczywiste. Weźmy na przykład przygotowywanie posiłków: wielu uważa, że nie warto się przykładać do skonstruowania przepisu, czy też starać o elegancką aranżację talerza, skoro posiłek ma zostać skonsumowany w kilka minut pomiędzy powrotem z pracy, a kolejnymi zajęciami domowymi. Żyjąc w wiecznym pośpiechu nie zwracamy uwagi nie tylko na wygląd dania, ale i jego wartości odżywcze. Często karmimy się jedynie tym, co zdążymy upolować „w biegu”, lub na prędce odgrzewanym kilkudniowym obiadem, ignorując zasady traktujące o zdrowym odżywianiu. Niektórzy ratują się możliwością zakupu gotowych dań, dostarczanych we wskazane miejsce. Catering można wykupić w formie abonamentu- na tydzień, miesiąc czy kwartał- zależnie od potrzeb i zasobności portfela. W tym przypadku nie musimy się martwić ani o zakupy, ani o to czy przygotowane danie będzie przygotowane odpowiednio.

Sztab profesjonalistów robi to wszystko za nas: dobiera odpowiednie produkty do podanych przez nas w ankiecie surowców, opracowuje zbilansowaną pod względem kalorycznym dietę, przygotowuje nasze posiłki najlepiej jak to tylko możliwe, by w końcu tego samego dnia, z samego rana dostarczyć pod nasze drzwi świeże posiłki w wygodnych box’ach. Czego chcieć więcej? Opcja tak łatwego życia jest niezwykle kusząca, zwłaszcza jeśli musimy zapewnić pożywienie tylko dla siebie lub dwóch osób. W przypadku liczniejszej rodziny, wykupienie owego karnetu tak, aby wpasował się w gusta każdego może wydać się kłopotliwe. I jeszcze ta cena…

Za jeden cateringowy dzień płacimy 50- 70 zł, a wykupić powinniśmy przynajmniej 5 dni. Niektórzy mogą uznać taki obraz za wspaniały: koszt 5 posiłków na cały dzień wynosi tyle co kolacja dla dwojga w przeciętnej restauracji. Jednak zwróćmy uwagę też na to, że często pudełkowe menu zawiera dietę odchudzającą lub opracowaną dla określonego stanu zdrowia czy aktywności, nie jest więc pewne, że takim posiłkiem zadowoli się np. pan domu czy buntowniczy pięciolatek.

Na dobry początek dnia

Może więc warto rozważyć przygotowywanie posiłków w domowym zaciszu? Istnieje przecież wiele możliwości dla zabieganych mam czy, zapracowanych głów rodziny czy niewprawnych nastolatków. Odważyliśmy się zaprezentować kilka opcji zapewnienia sobie żywieniowej formy przetrwania na jeden dzień, bez potrzeby wykonywania alarmowego telefonu do babci, czy desperackiego zamówienia pizzy z ananasem, żeby było „zdrowiej”. Zacznijmy od śniadania- ze względu na to, że daje on siły na sporą część dnia, zasługuje na miano posiłku najważniejszego.

W tym przypadku nieprawdą jest, że musimy jeść obficie. Najbardziej istotne jest to, aby zachować wartość odżywczą posiłku. Zależy nam na czasie, a więc wykwintne naleśniki będą musiały poczekać na inny czas. Przed wyjściem do szkoły lub pracy chcemy zrobić jak najwięcej, nie tracąc na jakości wykonywanej czynności. Zamiast jednak sięgać po słodkie płatki i zimne mleko, zdecydujmy się na coś bardziej treściwego.

Polecamy owsiankę: zalana ciepłą wodą poprzedniego wieczora napęcznieje, dzięki czemu w porze naszego porannego posiłku będzie przyjemnie miękka. Podajmy ją z jogurtem i ulubionymi owocami i nasze szybkie śniadanie gotowe. Konsumpcja poza domem również jest ważna: nikt nie chciałby słuchać narzekań naszego pustego brzucha, a i dla nas to pewnego rodzaju dyskomfort. Nie ulegajmy słodkim przekąskom czy zupkom w proszku. Przygotujmy sobie lunch w domu. Najpraktyczniejszym rozwiązaniem jest przygotowanie posiłków na cały tydzień roboczy w niedzielę. Poporcjowane w pojemniczkach przekąski będą cierpliwie czekać na swoją kolej w lodówce.

Świetnym posunięciem będzie np. sałatka z tuńczykiem, wrapy z pastą jajeczną czy potrawka z kaszy i kurczaka w sosie pomidorowym. Na „dogryzkę” zabierzmy ze sobą ulubiony owoc lub warzywo przygotowane do spożycia (np. jabłko, mandarynka, marchewka, suszone owoce). Po męczącym dniu poza domem myślimy tylko o tym co na obiad szybko sięgamy wtedy po to co jest pod ręką, aby wypełnić pustkę w żołądku zanim przystąpimy do przygotowywania obiadu. Ale jest to błędny tok myślenia. Wykorzystajmy pomysły na prosty obiad doświadczonych osób. 

A po powrocie do domu…

Przeprowadziliśmy śledztwo w tej sprawie i wnioski były jednoznaczne: internet to kopalnia inspiracji. Jednak sami również nie staliśmy bezczynnie: po burzy mózgów, nastąpił prawdziwy wysyp informacji. Na szczególne wyróżnienie zasłużył pomysł na szybki obiad dla wielbicieli wykwintnej potrawy: makaron gryczany z sosem pomidorowym i krewetkami. Aż zapachniało kuchnią śródziemnomorską. Dla kogoś, kto bliżej związany jest z kuchnią azjatycką, tani szybki obiad w postaci kulek mięsnych z warzywami w sosie słodko- kwaśnym. Brzmi apetycznie. W przypadku wegetarian świat się na sałatach nie kończy, a więc skosztujmy kaszotto pęczak z warzywami na ostro lub najprostszego dania w naszym zestawieniu: placków z cukinii z dodatkiem gęstego jogurtu naturalnego lub sosem pomidorowym. Pamiętajmy, aby nie kończyć diety na obiedzie.

Chociaż im bliżej godzin wieczornych powinniśmy zmniejszać wartość kaloryczną, to jednak nie rezygnujmy kompletnie z żywności – pięć posiłków w odpowiednim przedziale czasowym powinno być dla nas normą. „Podwieczorkowe” zdrowe posiłki na szybko nie powinny być „śmieciowym” jedzeniem. Pomyślmy np. o skosztowaniu paluszków z kurczaka w stylu cajun (dla fanów ostrych smaków) oraz pieczonych chipsów z jarmużu lub frytek z cukinii (opcjonalnie z batatów) w sezamie z dodatkiem sosu pomidorowego. Kolację skonsumujmy przed godziną 19.

Aby nasz sen był niezakłócony, a sumienie spokojne o sylwetkę postarajmy się o coś lekkiego na naszym talerzu, niech to będzie np. sałatka lub fantazyjne kanapki. W obu przypadkach najłatwiej o różnego rodzaju wariacje: sałatka z rukolą, kozim serem i burakiem, mieszanka kaszy pęczak i warzyw z dodatkiem prażonych orzechów, grillowane tosty z kurczakiem i białym serem mozzarella, kanapki graham z domową pastą z makreli czy może coś na ciepło: makaron z kurczakiem na ostro lub risotto z dynią i serem pleśniowym.

Podsumowanie

Jak widać: przepysznych pomysłów jest cała masa. Wystarczy odkryć na co ma się największą ochotę i dobrać do tego kilka składników. Szybki posiłek gotowy. A jeśli spieszymy się w ciągu dnia, zabawmy się we własnego dietetyka, poświęćmy kilka dłuższych chwil w wolnym dniu i przygotujmy posiłki na kilka kolejnych. Będziemy sami sobie wdzięczni za ten sposób postępowania. Istnieje też szansa, że staniemy się obiektem zazdrości biurowych głodomorów.j

Kategorie: Zdrowie

0 Komentarzy

Dodaj komentarz