Młode gwiazdy oraz celebryci coraz częściej „zmagają się” z problemem związanym ze zbyt wysoką (według nich) wagą. Zdawać by się mogło, że to właśnie dla nich amerykański kardiolog Robert Atkins opracował swoją wspaniałą dietę. Dzięki niej elita Hollywood może cieszyć się piękną sylwetką prawie bez wyrzeczeń. Ale czy wszystko jest rzeczywiście tak różowe?

Dieta szklanego ekranu

Przez słowa typu „stosuję dietę, ponieważ kamera pogrubia” itp. wiele osób jest skłonne wygłosić zajmujący monolog na temat niefrasobliwości gwiazd. Na każdym rogu promowane są coraz to nowsze diety cud, które tak wspaniale wpłynęły na ciała sław, że w swej szczodrości postanowili podzielić się oni swoim sukcesem z masami. A nuż komuś uda się osiągnąć te same efekty co im? Jedną z takich wychwalanych pod niebiosa diet odchudzających jest ta, opracowana przez doktora Roberta Atkinsa. Od około 50 lat jest znana w świecie show- biznesu, i każda szanująca się gwiazda, zapytana o nią w środku nocy, przez sen potrafi wyrecytować zasady jej stosowania.

Cztery fazy… diety

marchewka czyści zębyWedług dr Atkinsa nasz organizm przybiera na masie przez nadmierne spożywanie cukrów prostych i złożonych, czyli krótko mówiąc: węglowodanów. Nasze menu powinno się więc opierać na tym, co jest najlepiej przyswajalne, a więc należy stawiać przede wszystkim na zdrowe tłuszcze i białko. Dlaczego właśnie na te wartości padł wybór doktora Atkinsa? Otóż uważał on, że Ph organizmu się zakwasi (co wpłynie na przemianę materii), a odczuwanie łaknienia stanie się mniejsze. Aby przejście na dietę nie okazało się zbyt radykalne dla organizmu Atkins podzielił ją na fazy. Pierwsza z nich, to tzw. faza wprowadzająca: trwa ona nie dłużej niż dwa tygodnie i polega na zredukowaniu spożycia węglowodanów do 20 g dziennie.

warzywa są zdroweMożemy jeść teoretycznie wszystko, najważniejsze, żebyśmy zmieścili się w normach żywieniowych. Wymogiem jest zredukowanie spożycia produktów zawierających skrobię, cukry, zboża lub kofeinę. W drugiej fazie, możemy nieco pofolgować. Spożycie węglowodanów wzrasta do maksymalnie 50 g dziennie. Możemy sobie również pozwolić na więcej warzyw, owoców i orzechów, pamiętając jednocześnie, że nasze menu opierać się powinno głównie na tłuszczach i białku. Następna w kolejności jest faza przygotowawcza. Trwa ona najdłużej ze wszystkich. Zaobserwowano, że czasem zachowanie równowagi na typ etapie trwa około 2-3 miesięcy. W tej części diety co tydzień zwiększamy poziom węglowodanów o 10 g tak długo, aż zauważymy, że nasza waga się nie zmienia. Jeśli wzrasta, wracamy do poprzedniego stanu rzeczy. Dawka węglowodanów, którą uzyskaliśmy będzie przypisana do nas na dłuższy czas. Czas więc na fazę czwartą, czyli dietę właściwą: to połączenie białek i tłuszczy z naszą porcją węglowodanów. Odpowiednio dopasowany sposób żywienia, może nam zapewnić efekty w postaci utraty wagi ok. 3 kg/miesiąc.

Co podać?

ziemniakiWielu zapewne interesuje nie tylko sama dieta niskowęglowodanowa jadłospis jest równie ważny. Przygotowaliśmy więc kilka propozycji, którymi każdy z nas może się zainspirować tworząc własne posiłki. Wydawać by się mogło, że dieta atkinsa przepisy posiada tak ograniczone, że aż nudne. Wcale nie musi tak być. W ciągu dnia powinniśmy spożyć do pięciu posiłków: 3 dania główne oraz 2 lekkie przekąski. Duże znaczenie ma regularność: najlepiej jadać o stałych godzinach, do których przyzwyczai się organizm- będzie się on domagał pożywienia jedynie o wyznaczonej godzinie. W ciągu dnia należy nawodnić organizm, wypijając ok. 2 l płynów. Dieta atkinsa jadłospis ma wbrew pozorom niezwykle wygodny.

pochodzenie ziemniakówPrzykładowe menu z jednego dnia w pierwszej fazie może wyglądać mniej więcej w ten sposób: śniadanie to lubiana przez wsztstkich jajecznica z dwóch jajek i 2 kiełbaski z indyka, za drugie śniadanie może posłużyć nam sałatka grecka z fetą i oliwkami, na obiad polecamy natomiast kotlety cielęce i szpinak, a na deser galaretka ze słodzikiem z bitą śmietaną. Dieta niskowęglowodanowa przepisy dla drugiej i trzeciej fazy ma podobne: śniadanie to np. omlet z szynką i papryką lub włoskie kiełbaski, na obiad świetnie sprawdzi się sałatka jarzynowa z kurczakiem i jajkiem, albo cheesburger bekonowy z brokułami i kalafiorem. Wspaniałym wyborem na kolację będą owoce morza i gotowane na parze warzywa.

Dieta atkinsa jest niezwykle uboga w witaminy i niektóre z wartości odżywczych wymaganych do prawidłowego rozwoju organizmu (np. beta-karoten, l-karnityna, witamina C, potas czy koenzym Q10) należy je regularnie suplementować. Mimo to, dieta ta może powodować wiele skutków ubocznych np. zwiększyć szanse na powstanie skazy moczanowej, miażdżycy czy udaru mózgu. Zaleca się, aby nie stosować owej diety dłużej niż rok.


Dodaj komentarz