Ćwiczenia z taśmą zaczęto wykorzystywać po raz pierwszy w latach siedemdziesiątych, w ramach terapii rehabilitacyjnej. Jednak z czasem doceniono jej oddziaływanie na postawę ćwiczącego i wprowadzono ją „na salony”: do siłowni i klubów fitness, gdzie stała się jedną z dam dworu.

Ćwiczenia z taśmą w ręku

Guma do ćwiczeń to elastyczny pas, służący do siłowego naciągania mięśni. Ćwiczenia z taśmą wspaniale wzmacniają zarówno mięśnie dolnych partii ciała, tj. brzuch czy pośladki, jak i poprawiają koordynację ruchową i postawę. Taśma do ćwiczeń jest świetnym akcesorium dla osób zapracowanych, które mimo braku czasu na siłownię, wciąż chcą podtrzymać swoją sprawność fizyczną. Taśma nie zajmuje zbyt wiele miejsca, zarówno w przechowywaniu, jak i w trakcie ćwiczeń, dlatego jest idealna do użytku domowego oraz w czasie podróży. Doskonale sprawdzi się w treningu indywidualnym, gdzie sami narzucamy sobie własne tempo, jak i w przypadku ćwiczeń grupowych, gdzie rywalizacja sprzyja podtrzymaniu motywacji do dalszych ćwiczeń.

Z tego względu że guma do ćwiczeń nie jest „urządzeniem” o rygorystycznych zasadach użytkowania, mogą z niej korzystać osoby zarówno w różnym wieku, jak i o odmiennej sprawności fizycznej. Gumowe pasy do ćwiczeń mogą być używane, przez osoby które pragną utrzymać swoją aktualną formę, lub takie, które  dopiero chcą ją osiągnąć. W przypadku tych drugich, bardzo ważne jest stopniowe zwiększanie natężenia siły (napięcia) gumy, aby organizm nie miał okazji przyzwyczaić się do jednego typu wysiłku.

Gumowe treningi

Trening z taśmami najlepiej wykonywać nie częściej niż trzy razy w tygodniu. Nadużywanie ćwiczeń, może skutkować bolesnym nadwyrężeniem stawów oraz mięśni. Przed rozpoczęciem jakiejkolwiek gimnastyki, zalecane jest przygotować organizm np. na rowerku stacjonarnym, oraz przygotowanie się poprzez zajęcia rozciągające. Gumy do ćwiczeń siłowych powinny być w odpowiedni sposób dobrane do naszych umiejętności: początkujący powinni wybierać taśmy, które nie wymuszają zbyt wielkiego obciążenia. Każda z taśm jest opatrzona odpowiednim kolorem zależnie od poziomu trudności jaki sobą reprezentuje. To, jaki kolor dobierzemy dla siebie, to nasza indywidualna sprawa, jednak z reguły, swoje ćwiczenia początkujący rozpoczynają wybierając barwę czerwoną lub niebieską.

W miarę jak wzrastają nasze postępy, wybieramy dla siebie kolejny poziom kolorystyczny. Osoby bardzo zaawansowane, są w stanie z łatwością używać gumy czarnej, natomiast sportowcy wyczynowi zasługują na złoto. Kolory żółte i beżowe zarezerwowane są dla osób usprawniających organizm po urazach, oraz dla osób starszych. Gdy nasza sprawność fizyczna zostanie już oznakowana możemy przystąpić do ćwiczeń. Końce taśmy przewiązujemy około dwóch razy przez dłonie (lub nogi) w taki sposób by nasze ruchy nie były skrępowane, a krew swobodnie przepływała.

trenowanie pompekTrening z taśmami możemy stosować na różne sekcje ciała. Warto byłoby zastanowić się, jaki efekt chcemy otrzymać dzięki treningowi. Jeśli zależy nam na silnych nogach, nasze ćwiczenia powinny opierać się na wyprostach i odwodzeniu nóg. Mięśnie brzucha wzmocnią się podczas skrętów w siadzie, oraz tzw. „scyzoryka” z gumą. Taśma gumowa do ćwiczeń rozwija również budowę mięśni ramion i klatki piersiowej poprzez wyprosty, czy unoszenie ramion.

Dla najlepszych efektów, każde z ćwiczeń należy powtórzyć około 15-20 razy, wykonując kilkukrotnie daną serię. W połączeniu z regularnością stosowania i odpowiednią dietą, ćwiczenia z użyciem taśmy mogą obdarować ćwiczącego wymarzoną formą i sylwetką, dbając jednocześnie o jego zdrowie.


Dodaj komentarz