Przygotowanie do ciąży pozwala uniknąć wielu komplikacji związanych z tych odmiennym stanem. Jeśli planujesz zostać mamą w najbliższym czasie, zadbaj o bezpieczeństwo swoje i przyszłego malucha. Jeśli jednak nie do końca wiesz, jak przygotować organizm do ciąży, ten wpis pozwoli Ci usystematyzować wiedzę oraz podjąć odpowiednie kroki w kierunku udanego poczęcia.

Co zrobić pół roku przed planowanym poczęciem?

starania o ciążęZanim zaczniesz starać się o zajście w ciążę, zweryfikuj swoje nawyki żywieniowe i styl życia oraz wykonaj badania. Szczerze odpowiedz też na poniższe pytania: • Czy regularnie jadasz posiłki? • Czy lubisz fast foody i kilka razy w tygodniu raczysz się pizzą, frytkami lub hamburgerami? • Czy palisz papierosy? • Czy jesteś kanapowcem?

Każdy z powyższych obszarów wymaga przemyślenia i, jeśli to potrzebne, zmiany. Starania o dziecko, ciąża, poród i opieka nad noworodkiem wymagają dobrego zdrowia oraz kondycji. Jeśli nie zadbasz o swój organizm z wyprzedzeniem, możesz długo czekać na powiększenie rodziny albo skarżyć się na trudy ciąży czy męczące rozwiązanie. Jak zatem przygotować ciało, aby ułatwić życie sobie i przyszłemu dziecku?

zdrowe jedzenie przed ciążąPrzede wszystkim zadbaj o zdrową, urozmaiconą dietę, obfitującą w warzywa, grube kasze i wartościowy nabiał. Unikaj przetworzonej żywności, gotuj w domu i jadaj 3-5 pełnowartościowych posiłków dziennie. Jeśli masz nadwagę, postaraj się w mądry sposób zrzucić nadmiar kilogramów. Na pół roku przed planowanym zajściem w ciążę nie stosuj jednak głodówek, diet niskokalorycznych i innych drastycznych rozwiązań. W zamian po prostu zdrowo jedz i ruszaj się. W tym czasie wskazany jest umiarkowany wysiłek fizyczny, np. spacery, pływanie, jazda na rowerze. Intensywne treningi nie sprzyjają płodności!

odstawienie używek przed ciążąOdstawienie używek jest znanym sposobem na poprawienie zdrowia i zwiększenie szans na zajście w ciążę. Na sześć miesięcy przed poczęciem rzuć palenie papierosów (papieros elektroniczny też się liczy) i do minimum ogranicz spożywanie alkoholu. Uważaj też na mocną kawę, herbatę i colę. Te płyny zawierają składniki pobudzające, które nie są zbyt zdrowe. Ponadto słodkie napoje gazowane to masa cukru, którego nikt nie powinien spożywać w nadmiarze.

Pół roku przed planowanym zajściem w ciążę wykonaj pakiet podstawowych badań. Idź do dentysty i ginekologa, zrób cytologię i USG, sprawdź parametry krwi i moczu, zbadaj poziom hormonu tarczycy, wykonaj test na obecność wirusa HIV oraz ustal, czy przechodziłaś takie choroby jak różyczka, cytomegalia, toksoplazmoza. Jeśli lekarz zdiagnozuje u Ciebie jakieś schorzenia, będziesz miała czas je wyleczyć.

Uwaga! Pamiętaj, że nawet zwykła próchnica może utrudniać poczęcie, zatem nie zaniedbuj stanu uzębienia i codziennej higieny jamy ustnej.

Co zrobić trzy miesiące przed planowanym poczęciem?

suplementacja kwasem foliowymPlanując ciążę, warto rozpocząć suplementację kwasem foliowym. To substancja, która zapobiega wadom układu nerwowego u płodu. Aby wysycić organizm kwasem foliowym, potrzeba co najmniej kilku tygodni, zatem warto rozpocząć suplementację odpowiednio wcześniej. Skonsultuj się z lekarzem i ustal, który preparat będzie dla Ciebie najlepszy. Być może ginekolog zaleci także zażywanie dodatkowych witamin lub żelaza.

Trzy miesiące przed rozpoczęciem starań o dziecko, kontynuuj zdrowy styl życia. Dbaj o dietę, aktywność fizyczną oraz dobre samopoczucie. W tym czasie możesz też zacząć ćwiczyć mięśnie głębokie brzucha, miednicy oraz oddychanie przeponą. Dzięki temu lepiej zniesiesz trudy ciąży oraz porodu.

Jeśli chcesz, uprawiaj jogę albo medytuj. Umiejętności wyciszenia się, zrelaksowania i oczyszczenia umysłu są ważne, ponieważ planowanie rodziny może być stresujące. Aby zredukować napięcie i rodzące się obawy, postaw na rozwój duchowy.

Co zrobić w pierwszym miesiącu starań o dziecko?

czas oczekiwania na dzieckoGdy nadejdzie czas na realne rozpoczęcie starań o dziecko, pamiętaj o kilku prostych wskazówkach. Przede wszystkim na dobre odstaw alkohol, mocną kawę i duże ilości herbaty. Nie pal nawet okazjonalnie. Nie spożywaj też surowego mięsa czy sushi. Nigdy do końca nie wiadomo, kiedy może dojść do poczęcia, więc nie warto ryzykować, że zaszkodzisz sobie i pociesze.

Poza tymi zaleceniami… żyj zupełnie zwyczajnie. Pracuj, spotykaj się z przyjaciółmi, chodź na zakupy i rób to, co zwykle. Starania o dziecko są naturalnym etapem w życiu większości ludzi, więc nie wywracaj całego świata do góry nogami z tego powodu. Nie myśl też zbyt wiele o możliwej ciąży. Stres zaburza płodność, więc im mniej będziesz martwić się o wynik starań, tym lepiej. Dbaj o siebie, żyj zdrowo i ciesz się czasem oczekiwania na poczęcie.

Podsumowanie

Przygotowanie do ciąży to proces, który pozwala na naukę świadomego macierzyństwa i wyrobienie zdrowych nawyków. Planowanie rodziny scala związek oraz otwiera przed parą drzwi do zupełnie nowego rozdziału w życiu.


Dodaj komentarz