Mleczna czekolada, batoniki i drożdżówki są pyszne, ale dostarczają organizmowi puste kalorie. Co to znaczy? To nośniki szybko dostępnej energii, ale pozbawione innych, cennych dla organizmu składników, np. błonnika czy witamin. Ponadto puste kalorie bywają nieefektywnie spalane i mają tendencję do odkładania się w postaci niechcianych kilogramów.

Jedzenie słodkości ma niewiele zalet, ale trudno poskromić apetyt na cukier. Niemal każdy lubi łakocie i ma swoje ulubione przekąski. Warto jednak ograniczyć ich ilość w diecie, aby uniknąć problemów z wagą i zdrowiem. Jak zatem skutecznie i bezboleśnie zmniejszyć spożywanie słodzonych produktów?

Dlaczego apetyt na cukier jest tak silny?

apetyt na słodyczeZamiłowanie do łakoci przypomina nałóg. Zdarza się, że w ciągu dnia pojawia się nagły i silny apetyt na coś słodkiego. Z reguły to efekt spadku poziomu cukru we krwi. W takich sytuacjach organizm dopomina się o zastrzyk energii, a najłatwiej dostępne „paliwo” występuje właśnie w słodyczach. Ochota na cukier bywa tak duża, że trudno się jej oprzeć, więc sięgasz po ciastko lub wafelka.

Słodycze towarzyszą drugiemu śniadaniu w pracy (drożdżówka), deserom po obiedzie (ciasto, lody) czy piciu popołudniowej kawy (cukierki, czekolada). Bez słodkości trudno wyobrazić sobie przyjęcie urodzinowe czy święta. W niemal każdym domu jest skrytka pełna łakoci. Po przekąski sięga się też z przyzwyczajenia, aby osłodzić sobie przykre wydarzenie albo, przeciwnie, celebrować sukces. W takim otoczeniu trudno poskromić apetyt. Warto zatem wiedzieć, jak ograniczyć słodycze, aby osiągnąć cel i nadal cieszyć się życiem.

Zdrowe i niezdrowe węglowodany

Każdy organizm, aby funkcjonować, potrzebuje m.in. węglowodanów. To one odpowiadają zźródła węglowodanówa dostarczenie komórkom energii. Warto jednak wiedzieć, że istnieją cukry proste, których należy unikać oraz złożone, dostarczające ciału wartościowe „paliwo”. Ten drugi rodzaj jest trawiony wolniej i stopniowo przenika do krwi, zatem pochodząca z niego energia może być efektywnie zużywana przez organizm. Ponadto węglowodany biorą udział w prawidłowym metabolizmie tłuszczów, więc są niezbędne do życia. Pamiętaj zatem, że ograniczenie słodyczy nie oznacza rezygnacji z cukrów.

Wartościowe węglowodany znajdziesz w wielu smacznych i popularnych produktach spożywczych. Aby poskromić ochotę na czekoladę, włącz do jadłospisu:

zdrowe kasze• produkty zbożowe z pełnego ziarna (ciemne pieczywo, pełnoziarniste makarony, dziki ryż, płatki owsiane),
• grube kasze, np. pęczak i gryczaną,
• owoce cytrusowe,
• rośliny strączkowe,
• orzechy,
• nasiona i pestki.

Jeśli Twoja dieta będzie bogata w wartościowe cukry, apetyt na przetworzone słodkości powinien być mniejszy. Dobrze odżywiony organizm nie będzie miał powodu, aby dopominać się o czekoladki i lody. Co jednak w sytuacji, gdy mimo zmiany nawyków żywieniowych, ochota na słodycze nie zniknęła?

Słodkie sztuczki producentów żywności

owoce z puszkiWiększość osób lubi słodki smak, zatem producenci żywności chętnie wzbogacają swoje produkty o dodatkowe porcje cukru. Dlaczego? Dosładzane artykuły uchodzą za smaczniejsze, a więc ich sprzedaż rośnie. Zapewne często, nawet nieświadomie, jadasz takie produkty. Tym sposobem Twój organizm nadal otrzymuje spore dawki prostych węglowodanów i może domagać się ich jeszcze więcej. Co zrobić, aby unikać takich nadprogramowych słodkości? Oto kilka wskazówek:

• Uważnie czytaj etykiety artykułów spożywczych, ponieważ nawet jogurty naturalne i wędliny bywają dosładzane,
• Unikaj wysoce przetworzonej żywności, którą wystarczy podgrzać, aby była zdatna do zjedzenia. Fast foody i inne gotowe dania są z reguły pełne cukru i konserwantów.
• Uważaj na świeże, puszkowane i suszone owoce, ponieważ wiele z nich to słodkie bomby. Naturalnie, owoce są zdrowe i należy je jadać, ale unikaj tych, które zawierają najwięcej cukru, np. czereśni, winogron, bananów, arbuzów, melonów, ananasów z puszki czy rodzynek.
• Odstaw alkohol, szczególnie piwo, które dostarcza organizmowi masę pustych kalorii.

Klucz do ograniczenia słodyczy na dobre

domowe ciasto z marchewki Jeśli Twoja dieta jest zrównoważona, a mimo to nadal odczuwasz chęć na słodkie batoniki, to zapewne jest to wina mechanizmu przyzwyczajenia. Większość osób lubi rytuały, więc od lat do popołudniowej kawy zajadają ciasto, a drugie śniadanie uzupełniają czekoladowym wafelkiem. Warto jednak wiedzieć, że takie niezdrowe nawyki można zmienić i nadal cieszyć się wspaniałym smakiem deserów i przekąsek. Jak to możliwe?

Gotowe słodycze ze sklepu są kuszące, ale konsument nie panuje nad ich składem. Dużo zdrowszą opcją jest przygotowywanie łakoci w domu. Dzięki temu można od czasu do czasu jeść ukochane słodkości i jednocześnie dbać o zdrowie czy ładną sylwetkę. Oto, co można podjadać zamiast sklepowych słodyczy:

• domowe ciasta na bazie warzyw, np. placek marchewkowy,
• własnoręcznie robione lody (z niesłodzonego jogurtu naturalnego i owoców jagodowych),
• domowe sorbety z naturalnych soków owocowych i wody,
• sałatki z cytrusów,
• owsianki z owocami.

Podsumowanie

Ograniczenie spożywania gotowych słodyczy to pierwszy krok ku lepszemu samopoczuciu i ładnej sylwetce. Istnieje wiele metod na poskromienie apetytu na czekoladę oraz zastąpienie jej bardziej wartościowymi przekąsami. Pamiętaj, że węglowodany złożone są niezbędne do prawidłowej przemiany materii, zatem to właśnie ich warto poszukiwać w artykułach spożywczych.


Dodaj komentarz