Ładnie brzmiące słowo „pilates” często kojarzone jest z ćwiczeniami fizycznymi. Wiele osób zetknęło się z nim przy okazji np. przeglądania ofert klubów fitness. Na stronach internetowych takich placówek trudno jednak znaleźć konkretne informacje, czym jest ten rodzaj gimnastyki. A Ty wiesz, jak ćwiczy się zgodnie z tą metodą i kto nie powinien brać udziału w zajęciach?

W tym wpisie opowiadam, co to jest pilates, kto może go uprawiać oraz jakich efektów spodziewać się przy regularnej aktywności.

Czym jest pilates?

czym jest pilatesOdpowiedź na pytanie, co to jest pilates, jest złożona i wymaga sięgnięcia do źródeł historycznych. Pilates to rodzaj aktywności fizycznej, która łączy elementy baletu, jogi, klasycznej gimnastyki i tai chi, czyli starochińskiej sztuki świadomego poruszania ciałem. Założenia treningu zostały opracowane na początku XX wieku przez niemieckiego sportowca Josepha Pilatesa. Stworzył on zestaw ćwiczeń, które miały pomagać kontuzjowanym tancerzom w powrocie do sprawności. Łagodny trening zakładał umiarkowaną aktywność, ułatwiającą rozciąganie mięśni i przywracającą im pożądaną sprężystość. Urozmaicony układ został zainspirowany różnymi formami tańca i gimnastyką, które aktywują do pracy wszystkie, nawet te najrzadziej używane, części ciała.

Ćwiczenia pilatesu zakładają synchronizację ciała i umysłu. Pożądane jest, by poszczególne ruchy wykonywać dokładnie i w skupieniu, ponieważ trening nie jest nastawiony na intensywny wysiłek. Układ można realizować we własnym tempie, co pozwala na precyzyjne spełnianie poleceń trenera. Pilatesowi często towarzyszy spokojna muzyka, sprzyjająca koncentracji i kontrolowaniu oddechu. Pojedynczy trening trwa maksymalnie 1,5 godziny i powinien być powtarzany 2-4 razy w tygodniu. Pilates można uprawiać w domu lub w klubie fitness pod okiem trenera instruktora.

Regularnie wykonywane ćwiczenia często przynoszą zdumiewające rezultaty. Mimo niskiej intensywności zajęć, pilates świetnie wysmukla ciało, poprawia koordynację ruchową, relaksuje oraz poprawia samopoczucie. Dodatkowo wzmacnia wszystkie, nawet rzadko używane, mięśnie, uczy właściwego oddychania i świadomości własnego ciała. Nie jest to jednak trening, który zapewni spektakularny spadek wagi lub mocne wyrzeźbienie sylwetki.

Kto może uprawiać pilates?

Trening w oparciu o układy pilatesu może być wykonywany przez osoby w różnym wieku i posiadające odmienną kondycję. Zajęcia są szczególnie polecane tym, którzy:

trenowanie pilatesu• borykają się z dużą nadwagą, obciążającą stawy i układ kostno-szkieletowy w sposób wykluczający bardziej intensywne formy ćwiczeń, • prowadzą siedzący, mało aktywny tryb życia, • są w dojrzałym lub starszym wieku i pragną zachować sprawność fizyczną, • mają słabą kondycję, • cierpią z powodu nadmiaru stresu i nerwowych sytuacji w życiu, • spodziewają się dziecka (o ile jest to ciąża niezagrożona, a kobieta przed treningiem skonsultowała się z lekarzem oraz już wcześniej ćwiczyła), • zmagają się z kontuzjami (zawodowi sportowcy, tancerze), • chcą skorygować złą postawę ciała i zbyt płytkie oddychanie.

Przeciwwskazania do udziału w zajęciach

pilates przeciwwskazaniaMimo małej intensywności ćwiczeń, pilates nie jest treningiem dla wszystkich. Przed rozpoczęciem zajęć warto porozmawiać z lekarzem o swoich dolegliwościach i ustalić, czy tego typu ćwiczenia nie wpłyną negatywnie na stan zdrowia. Przeciwwskazaniami do udziału w treningach i okolicznościami wymagającymi konsultacji medycznej są przede wszystkim:

• zagrożona, wczesna lub pierwsza ciąża – odmienny stan zawsze obliguje kobietę do odwiedzenia ginekologa i uzyskania pozwolenia na daną formę aktywności fizycznej; nawet mało forsowne ćwiczenia mogą wywołać poronienie, zatem kobiety spodziewające się dziecka powinny bezwzględnie udać się do lekarza, by omówić z nim plan uprawiania sportu,
• złamanie kości lub przebycie operacji – powrót do ćwiczeń po takich wydarzeniach powinien być zawsze ustalony z lekarzem; zbyt szybkie rozpoczęcie treningów może doprowadzić do powikłań i pogorszyć stan zdrowia,
• zaawansowana osteoporoza – podczas ćwiczeń istnieje niewielkie ryzyko upadku i uderzenia, ale osoby z łamliwymi kośćmi powinny unikać nawet takich zagrożeń,
• antybiotykoterapia, gorączka, poważny stan zapalny – osłabionego organizmu nie należy narażać na niepotrzebne obciążenia, ponieważ może to zaburzyć lub wydłużyć proces zdrowienia,
• zwyrodnienia kręgosłupa – niektóre z wad są przeciwwskazaniem do uczestnictwa w zajęciach pilatesu, zatem przed ich rozpoczęciem należy skonsultować się z lekarzem.

Podsumowanie

Zajęcia pilatesu są mało intensywne, ale systematyczny trening przynosi znakomite efekty. Warto spróbować tej formy aktywności, ponieważ nie tylko poprawia kondycję oraz wysmukla, ale również relaksuje i podnosi poziom świadomości własnego ciała.


Dodaj komentarz